Guide: Brug sociale medier til konferencen
I denne artikel vil vi se lidt nærmere på mulighederne for at bruge sociale medier til afvikling af konferencer. Sociale medier kan både bruges til at aktivere deltagere og interesserede før, under og efter konferencen og være et aktivt værktøj i at få solgt pladserne. I nedenstående eksempler tager vi udgangspunkt i iværksætterarrangementet Workaway.
Find dit hashtag
Hvis du vil bruge sociale medier effektivt til dit kursus eller konference, så skal du starte med at finde frem til et hashtag som du og deltagerne kan bruge på sociale medier. Det er vigtigt at hashtagget ikke konflikter med andre virksomheder eller arrangementer som bruger det hashtag. Du kan nemt tjekke hashtagget ved at lave en simpel Google søgning.
Når du har fundet et hashtag du vil bruge, så skal du fortælle deltagere og andre interesserede om hashtagget og hvorfor de skal bruge det. Implementer det på konferencens website, evt. med et feed, så man kan se at der faktisk er en samtale i gang, som man kan deltage i.
Det bedste er at du selv starter med at bruge hashtagget i god tid før konferencen. Det kan også være et led i markedsføringen, hvor du i månederen op til konferencen fortæller om talere, laver relevante blogindlæg etc., som du skyder ud på jeres sociale profiler hvor hashtagget bruges.
Brug Storify til at samle det bedste fra sociale medier
Storify er et enkelt og ret smart system, som blandt andet mange medier bruger. Her kan du samle tweets, statusopdateringer, billeder og link fra rundt omkring på nettet til en strøm – En historie – som du nemt kan implementere på jeres website.
Det kan fx se sådan her ud:
Du følger sociale medier og vælger de bedste ting ud og tilføjer dem til Storify og så kommer de automatisk i din Storify stream.
Tag de mest interessante ting eller fra personer, som folk kender, så man får et indblik i hvad det hele handler om. Du kan også lave en strøm med de absolut bedste take aways fra konferencen.
Din Storify strøm kan du nemt og hurtigt implementere på din egen hjemmeside. Der er desuden et plugin til Chrome, så du nemt og hurtigt kan udvælge de ting du vil have i strømmen.
Se Storify i brug her og læs mere om Storify her.
Gør tilmelding social – Muligt at dele når man tilmelder sig
Når deltagerne tilmelder sig din konference kan du højst sandsynligt få dem til at dele på sociale medier at de skal deltage. Når de tilmelder sig ryger de nok til side med en bekræftelse. Her skal du gøre det nemt og hurtigt at dele at man deltager i konferencen ved et klik. Gør det muligt at dele på forskellige sociale medier, så man kan vælge det medie, man synes passer bedst.
Ved at bruge andre eventsystemer som fx Eventbrite, får du også disse funktioner indbygget. Via Eventbrite kan du fx også gøre tilmelding til din konference mulig direkte fra din Facebookside.
Vis deltagernes sociale profiler
En stor del af det at tage til en konference handler også om netværk. Ganske få konferencer giver nogle værktøjer til at udnytte mulighederne for netværk. Giv dine deltagere mulighed for at se hvem der deltager, så de kan forberede sig på hvem de vil henvende sig til i pauserne.
En måde at gøre det på er fx ved at knytte deltagernes sociale profiler op på en liste med deltagere, så man kan gå ind og forberede sig.
Et eksempel på det finder man ved online marketing konferencen Marketing Camp:
Husk at overvåg arrangementet på sociale medier
Husk at følg med på de sociale medier før, under og efter konferencen for at se hvad folk siger. Ved at følge med, vil du helt sikkert lære noget om hvordan folk synes konferencen har været, hvad de efterspørger og hvad der tricker at de bruger sociale medier i forbindelse med konferencen.
Hvis du er god til at følge med på sociale medier, vil du kunne teste forskellige ting af og se om folk bliver bedre til at dele på sociale medier.
Du kan fx bruge Google Alerts eller sproutsocial.com.
Tænk ikke kun på deltagerne
Det er en klassisk fejl at konferencearrangøren bruger en masse energi på sociale medier op til konferencen eller endnu værre lige op til at billetterne er solgt.
At bruge de sociale medier godt under og efter konferencen gør at man spreder budskabet til dem der kan være næste års deltagere.
Under konferencen har man en unik mulighed for at gøre andre mennesker opmærksomme på hvor god konferencen er, så jo bedre man kan facilitere og sætte deltagere og interesserede i gang med sociale medier, jo større chancer er der for at interesserede finder frem til konferencen og melder sig til næste gang.
Fra offline til online – Forbind konferencen med sociale medier
Der er også flere og flere muligheder for at forbinde selve konferencen med sociale medier, fx ved at vise tweets, statusopdateringer, billeder og så videre direkte på skærme på konferencen. Det er en god måde at koble den offline og den online verden og ikke mindst få aktiveret deltagerne til at deltage.
Der findes en del forskellige systemer til det. De bedste kan man customize så det er ens brandfarver og skrifttyper og så det tilpasses skærme etc.
Det vigtigste er at du som administrator kan sidde og vælge hvad der skal godkendes og komme frem på skærmene. Det gøres som regel ved at du har et login hvor alle tweets etc. med et bestemt hashtag vises og så skal du godkende før de er live på siden.